قرار وثیقه برای زندانی

قرار وثیقه برای زندانی

 

مقدمه

 

همه ی ما کلمه ی زندان را شنیده ایم اما هیچکدام از ما دردی را که یک زندانی به طور ملموس با آن  روبه روست، هیچگاه تجربه نکرده ایم.

 به راستی زندان، هم برای خود شخص و هم برای خانواده و نزدیکان وی، بسیار دردآور است؛ اینکه متهمان،  روزها و هفته ها و حتی ماه ها و سال ها، در چهاردیواری کوچکی به نام زندان محبوس بوده و هیچ تماسی با خارج از زندان ندارند بسیار دردناک است.

فرد زندانی، از کار و حرفه ی خود نیز بازمانده که در این صورت خانواده ی وی بحران مالی سختی را پیش رو خواهند داشت.

 به راستی برای یک زندانی، که شاید گناهش فقط یک تصادف معمولی و یا یک فقره چک با قیمت نه چندان بالا باشد، بسیار مشکل است که لحظات و ساعات خود را در میان زندانیانی بگذراند که جرائم بزرگی از جمله قتل و دزدی را پیش روی خود دارند.

 قوانین جمهوری اسلامی، بر طبق شرع و عرف، در چنین مواقعی تسهیلاتی برای این قبیل زندانیان قرار داده، که یکی از آنها مرخصی برای آنها می باشد.

 در این مورد دادگاه با قرار وثیقه، به زندانیان مزبور، مرخصی می دهد که یا به کار و حرفه ی قبلی خود بپردازند و یا مستنداتی برای بی گناهی احتمالی خود بیابند.

 البته در این مورد باید مبالغی پول یا دارایی غیر منقول که وثیقه نامیده می شود، نزد دادگاه گذاشته شود تا زندانی مورد نظر، برای مدت زمانی معلوم به مرخصی برود.

 هنگامی نیز که فردی بازداشت شده باشد، برای اینکه پایش به زندان کشیده نشود می تواند با قرار وثیقه آزاد شده و برای اثبات بی گناهی خود به جمع آوری مدارک مستند بپردازد.

ما در این مجال مختصر، قصد داریم که شما را با وثیقه و موارد مربوط به آن آشنا سازیم. لطفا ما را همراهی بفرمایید.

 

 تعاریف

 

وثیقه در لغت معانی تقریبا مشابهی دارد که عبارتند از: تضمین، رهن، ضمانت و گرو.

همچنین در کتاب لغت، از وثیقه، به عنوان استوار و آنچه که می شود به آن اعتماد نمود یاد شده است .

به عبارت  بهتر از وثیقه که  همان مال و یا دارایی غیر منقول است برای محکم کاری استفاده  می گردد.

فرد بازداشتی با گذاشتن وثیقه، نزد مراجع قضایی و تا هنگام  تشکیل دادگاه، موقتا آزاد شده و باید ظرف مدت زمانی معین به دادگاه مراجعه نماید. همچنین از وثیقه برای آزادی مشروط زندانیان نیز استفاده می گردد.

مبلغی که توسط دادگاه در نظر گرفته می شود متناسب با میزان جرم افراد متفاوت خواهد بود و البته این  مبلغ را مقام قضایی تعیین می کند.

 

شرایط و نحوه ی وثیقه گذاری

 

وثیقه گذاری دارای مراحلی است که به ذکر آنها می پردازیم:

– کارشناسی نمودن سندی که برای ودیعه گذاشته می شود. در این حالت کارشناس رسمی دادگستری، ملک را مورد مشاهده و ارزیابی قرار خواهد داد. البته قرار کارشناسی از طرف مراجع قضایی اعلام می گردد. این موضوع برای دادگاه اهمیت  دارد که ارزش ملک یا زمین و یا دارایی هایی که به دادگاه معرفی می شوند برابر و یا بیشتر از مقدار وثیقه ی تعیین شده از طرف دادگاه باشد.

– اگر سند معرفی شده به دادگاه مورد قبول واقع گردد به اداره ی ثبت اسناد و املاک منطقه و محل مزبور، اعلام می گردد تا از نقل و انتقال احتمالی ملک توسط مالک ممانعت به عمل آورد.

 

برای چه جرم هایی وثیقه صادر می گردد؟

 

جرم هایی که در جمهوری اسلامی ایران احتیاج به وثیقه گذاری دارند

عبارتند از:

– جرایم سیاسی

-جرایم تعزیری

-و جرایم کیفری

که البته برخی از این جرایم، درجات مختلفی دارند.

به عنوان مثال می توان  از جرایمی نام  برد که به گذاشتن وثیقه نیاز دارند:

 آدم ربایی، قتل، تهدید،کلاهبرداری،سرقت، قاچاق

مواد مخدر و….

نکته ی جالب توجه این است که در مواردی، دادگاه از گرفتن وثیقه خودداری می نماید و این در حالی است که اولا شخص، سابقه ی کیفری نداشته باشد و ثانیا سابقه  ی شغلی درخشان و موفقی داشته باشد. همچنین افرادی که محل سکونت ثابت و یا داری شغل ثابتی نیز باشند جزو این گروه قرار می گیرند.

 

اعتراض به ضبط وثیقه ممکن است؟

 

بله. اعتراض به ضبط وثیقه از طرف متهم در مواردی امکان پذیر می باشد که البته این اعتراض باید حداکثر تا ده روز از تاریخ ابلاغ،  توسط دادستان و یا دادگاه بدوی عنوان گردد؛ اما مراحل اعتراض به ضبط وثیقه چگونه می باشد؟

این مراحل عبارتند از

 

-فرد معترض بایستی در سامانه ثنا عضو بوده و حساب کاربری داشته باشد.

-معترض باید در مهلت مقرر اعتراض خود را عنوان نماید.

– معترض باید به یکی از دفاتر قضایی مراجعه نموده و نامه یا لایحه ی اعتراض خود را به مرجع قضایی مربوطه تحویل دهد.

البته در این لایحه باید به علت اعتراض اشاره شود و علاوه بر آن مدارک مربوط به اعتراض را ارائه نماید.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این اعتراض حداکثر ظرف مدت ده روز، صورت خواهد گرفت و وثیقه گذار یا متهم می توانند در مورد وجه الوکاله، اخذ وجه التزام و یا ضبط وثیقه ، اعتراض خود را بیان نمایند.ابلاغ حق اعتراض توسط پیامک به اطلاع متهم خواهد رسید.

 

شرایط و نحوه ی وثیقه گذاری

 

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، وثیقه عبارت از مالی است که جهت ضمانت از سوی متهم، نزد دادگاه به امانت می ماند تا در مهلت قانونی مقرر به زندان بازگردد و در صورت امکان بی گناهی خود را به اثبات برساند؛ اما وثیقه گذاری شرایطی دارد که ما قصد داریم در مورد آن باشما صحبت کنیم؛

اگر شما با شرایط و مراحل مختلف وثیقه گذاری آشنا باشید خواهید توانست در مدت زمان کوتاه تری ، متهم را آزاد سازید.

 شما با مراجعه به تیم ما خواهید توانست در کوتاه ترین زمان ممکن وثیقه لازم برای زندانی را تهیه نمایید.

 

انواع قرار وثیقه

 

وثیقه هایی که دادگاه و دادسرا برای متهم صادر می کنند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

-پول و یا همان وجه نقد که به حساب صندوق دادگستری ریخته خواهد شد.

-مال منقول که عبارت است از اموالی که امکان جابه جایی و حمل آن وجود دارد مانند اتومبیل و موتور سیکلت.

 البته ارزش مال منقول نباید کمتر از میزانی باشد که دادگاه برای وثیقه معین کرده است.

-ضمانت نامه ی بانکی نیز از جمله وثیقه هایی می باشد که توسط بانک صادر می گردد و اگر متهم نتواند به تعهدات خود عمل نماید وجه الضمان که همان مبلغ قید شده در ضمانتنامه می باشد به دادگاه پرداخت خواهد شد.

البته گفتن این موضوع نیز لازم است که اگر متهم ظرف مدت مقرر در مراجع قضایی حاضر نگردد وثیقه طبق قانون ضبط خواهد شد.

همچنین در صورت عدم مراجعه ی متهم به دادگاه نیز قانون، تمهیداتی اندیشیده است. اگر متهم، عذر موجه داشته باشد دادگاه، عدم مراجعه ی وی را خواهد بخشید؛ عذر موجه شامل مواردی همچون بیماری یا مرگ نزدیکان ، مانند همسر یا والدین و یا دیر رسیدن برگه ی احضاریه به دست متهم می باشد.

حوادثی چون سیل و زلزله و یا مبتلا شدن فرد به بیماری های واگیر و مهلک نیز از دیگر دلایلی است که به عنوان عذر موجه توسط دادگاه پذیرفته می شود.

نتیجه گیری

 

در این مقاله برای شما عزیزان بیان کردیم که وثیقه تضمینی است که متهم برای آزادی موقت از زندان ارائه می کند تا به جمع آوری مدارک مستدل، برای آزادی خود بپردازد و یا اینکه اگر زندانی است به مرخصی برود.

 

دریافت مشاوره از مجموعه سندگذار در خصوص قرار وثیقه برای زندانی

 

اگر برای مشاوره در مورد امور حقوقی و قضایی، مجموعه ما را انتخاب کرده اید باید بگوییم مشاوران ما با دلسوزی و درایت ویژه، شما را در مورد مسایل مختلف حقوقی راهنمایی خواهند کرد.

 یکی از مسایل مهمی که ممکن است فکر شما را مخدوش نماید تعیین قرار وثیقه از سوی دادگاه برای متهم، می باشد. اگر در این مورد سوال یا ابهاماتی دارید می توانید با خیال راحت به سایت و مجموعه ما مراجعه نموده تا کارشناسان و مشاوران ما در اسرع وقت شما را از مفاد قانونی مربوط به قرار وثیقه آگاه ساخته و حتی وثیقه ی مورد نظر را برای شما تهیه نمایند.

مجموعه ما از موسسات شناخته شده در پایتخت و حتی دیگر شهرهای کشور می باشد و با توجه به سوابق خوبی که دارد اغلب افرادی که دچار مشکلات حقوقی شده اند از این تیم مشاوره و کمک می گیرند. شما خواهید توانست با خیالی راحت و آسوده به تیم ما مراجعه نموده و مشکل خود را بیان نمایید.

 البته شهرت تیم ما به نقاط دیگر ایران نیز رسیده و متقاضیان زیادی از اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران خواستار مشاوره با تیم ما و اخذ کمک می باشند. البته با توجه به اینکه بعضی پرونده ها مربوط به نقاط خاصی از کشور می باشد اما با این حال می توانید برای مشاوره با تیم ما از هر نقطه ی ایران بزرگ، به صورت آنلاین با مشاورین ما صحبت کرده و راهنمایی های لازم را اخذ نمایید.

 تیم ما با سابقه  ی درخشانی که در امر وثیقه گذاری دارد و با توجه به پرونده های موفقی که در طول سالیان اخیر از خود به جا گذاشته مفتخر است که در خدمت مردم عزیز ایران اسلامی بوده و با تجربیات فراوانی که در طول سال ها کسب نموده، راه  چاره ی بسیار مناسبی، برای شما عزیزان در مورد امور حقوقی و قضایی ارائه دهد.

 بسیار خوشحال خواهیم بود که شما را  از نزدیک ملاقات نموده و در حل مشکلات تان همراه شما باشیم.

شاید برای شما مفید باشد : اجاره سند

5 نظرات

  • شکوری

    1402-11-12 - 7:20 ب.ظ

    سلام. من میخام برای برادرزادم سند اجاره کنم. جنس قاچاق آورده . دادگاهش بندرعباس هست. قرارش هم 5 میلیارده. میشه راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنم؟

  • شکوری

    1402-11-12 - 7:22 ب.ظ

    سلام. میخام سند اجاره کنم برای اتهام قاچاق بندرعباس. قرار 10 میلیارده. میشه راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنم؟

  • محمد رستمی

    1402-11-13 - 7:47 ب.ظ

    ببخشید بر چه اساسی قیمت سند برای یه زندانی به عنوان وثیقه در نظر میگیرند؟

  • fA

    1402-11-14 - 9:52 ق.ظ

    برای اتهام دزدی میشه فیش حقوقی رو گرو گذاشت یا سند لازم هست

  • M.gh

    1402-11-14 - 10:09 ق.ظ

    چند درصد از پولی که برای اجاره تعیین میشه رو به خود شخص سندگذار میدید؟

پیام بگذارید