مشکلات حقوقی مرتبط با اجاره وثیقه

مشکلات حقوقی مرتبط با اجاره وثیقه

اگر چنانچه یعنی یکی از عزیزانتان بنا به دلایلی در بازداشت به سر برده و نیاز مبرمی به تهیه سند برای آزادی ایشان دارید، در صورتی که سند وثیقه یا کفیل ندارید، می‌توانید سند اجاره کنید. از آنجا که در جریان استفاده از سند اجاره­‌ای برای زندانی، بعنوان وجه الاجاره بین طرفین پول مبادله می شود و این خود خطراتی برای دریافت کننده و همچنین مالک سند به دنبال خواهد داشت. لذا اطلاع از نوع و نمونه قرارداد اجاره سند و سایر قوانین و مخاطرات حقوقی و استفاده از آنها ضروری به نظر می رسد.

 

مراحل آزادی متهم- بازداشتی باتودیع وثیقه ملکی

 

همان طور که می‌دانید متهم یا بازداشتی با صدور قرار قانونی تامین تا اطلاع ثانوی در بازداشت به سر خواهد برد. دراینجا با معرفی سند ملک، وثیقه گذار و ارائه درخواست کتبی ضمانت به مرجع قضایی و طی مراحل بازداشت سند ضمانت خود را انجام می دهد.

در ابتدا ملک معرفی شده جهت ارزیابی قیمت آن، به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می شود. در صورتی که قیمت ارزیابی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری با قرار صادره برابر یا بیشتر باشد، دستور بازداشت سند طی نامه ای به اداره ثبت اسناد ارسال می شود. پس از بازداشت سند و صدور قراری با عنوان قرار قبولی وثیقه و امضای آن توسط شخص وثیقه گذار، مرجع قضایی متهم یا زندانی را آزاد می کند. با این اقدام پسندیده، متهم یا زندانی می تواند در کنار خانواده خود پیگیر حل و فصل موضوع پرونده باشد.

 

 

مشکلات حقوقی مرتبط با اجاره وثیقه
مشکلات حقوقی مرتبط با اجاره وثیقه

مشکلات حقوقی مربوط به سند اجاره ای

 

ممکن است موسسات وافرادی در این زمینه فعالیت می کنند، موجه و معتبر نباشد. با این تفاسیر شما به عنوان خانواده متهم یا زندانی در این مسیر با مخاطرات زیادی روبرو خواهید شد و همچنین اگر بی پروا عمل کنید حتماً گرفتار مشکلات حقوقی خواهید شد. برای این که دچار مشکلات حقوقی مرتبط با اجاره سند وثیقه نشوید، لازم است به این موارد دقت کنید:

 

  1. یکی از اولین ومهمترین نکات ضروری که باید بدانید این است که اگر فردی را به عنوان ارائه دهنده سند پیدا کردید که با شما در کوچه و خیابان قرار می گذارد حتماً به او شک کنید. بهترین حالت این است که طرف شما یک موسسه حقوقی معتبر باشد و قرارداد در دفتر حقوقی منعقد شود.
  2. حتماً فرد ارائه دهنده وثیقه را احراز هویت کنید و بعد اعتماد کنید. اگر از ارائه کارت شناسایی خودداری کرد یا از ارائه اطلاعات مربوط به سند استنکاف کرد، فوراً محل را ترک کنید. توجه داشته باشید اینکه فرد دیگری به نام صاحب سند می خواهد سند بیاورد دلیل نمی شود که فرد ارائه دهنده سند، کارت شناسایی خود را به رؤیت شما نرساند.
  3. حتماً راجع به سابقه کاری فرد یا مؤسسه ای که سند ارائه می دهد تحقیق کنید . این حق خانواده متهم یا زندانی است که از رزومه کاری و سند گذاری های موفق فرد یا مؤسسه حقوقی مذکور به نحو مقتضی اطمینان حاصل کند. می توانید سوابق سندگذاری و قراردادهای مربوطه را از مؤسسه حقوقی مطالبه کنید البته با حفظ محرمانگی اطلاعات پرونده دیگران. 
  4. شما حق دارید سند را رؤیت کنید. از طرق مختلف آنرا ارزیابی کنید که آیا کفاف قرار صادره را می دهد یا خیر. در این خصوص به هیچ وجه به صحبت های سندگذار یا دیگران اعتماد نکنید. با یک جستجوی ساده در اینترنت و سایت های خرید و فروش ملک، می توانید قیمت تقریبی ملک را بدست بیاورید.
  5. حتی الامکان با مالک صحبت کنید و راجع به موقعیت ملک و سایر شرایط آن، اطلاعات بگیرید.
  6. هنگام عقد قرارداد اجاره سند، توجه داشته باشد که مشخصات طرفین درست ذکر شده باشد. مبلغ اجاره در متن قرارداد صراحتاً قید شود و دچار خط خوردگی نباشد.
  7. اطمینان حاصل نمایید که طرف قرارداد شما با وثیقه گذار تفاهم مالی داشته باشند که در غیر این صورت ممکن است فرآیند وثیقه گذاری شما درست در جایی که به آزادی متهم امیدوار شده اید متوقف گردد.
  8. شما به عنوان خانواده متهم یا زندانی اگر صداقت نداشته باشید و قصدتان فرار متهم باشد، قطعا مؤسسه ای که کار درست و قانونی انجام می دهد برایتان سندگذاری نخواهد کرد.
  9. به وثیقه گذار حق قائل شوید که از شما به عنوان بستگان متهم یا زندانی، ضمانت مطالبه کند زیرا هیچ گونه آشنایی با خانواده زندانی ندارد و باید نگران سرمایه خود باشد. توجه داشته باشید که این موضوع با موضوع مالی تفاوت دارد. ممکن است در بحث مالی به شما تخفیف داده بشود اما در بحث ضمانت به هیچ عنوان تساهل جایز نیست.
  10. با توجه به اینکه طرف قرارداد شما باید تعهد بدهد که از طرف خود و وثیقه گذار هیچ گونه مشکلی پیش نیاید و تعهدات طرفین به درستی انجام شود، تمامی مبالغ پرداختی باید به حساب شخص طرف قرارداد واریز و رسید دریافت شده و ثبت گردد. لذا خانواده متهم یا زندانی باید از پرداخت هرگونه وجهی به غیر از طرف قرارداد، به صورت کارت به کارت و… ، پرهیز کنند زیرا هرگونه پرداختی به حساب دیگری، به عنوان بدهی تسویه شده تلقی می شود و به سختی قابل مطالبه است.

 

با توجه به نیاز شدید خانواده متهم یا زندانی به سند وثیقه و شرایط روانی و عاطفی ایشان، ممکن است بررسی های لازم و کافی را انجام نداده و دچار مشکلات حقوقی شوند. و یا ممکن است آزادی متهم یا زندانی با مشکل مواجه شود. حتی ممکن است از ایشان کلاهبرداری شود. اشخاص وثیقه گذار هم ممکن است با مشکلاتی از قبیل فرار متهم مواجه شوند. در این مقاله سعی شد به راهکارهایی اشاره شود که این مشکلات برای خانواده ها و سندگذار ها به حداقل برسد.

برای اطلاع روزانه از آگهی اسناد موجود، ما را در اینستاگرام سند گذار دنبال کنید.

پیام بگذارید