آزادی موقت زندانی

آزادی موقت زندانی

قرارهای تأمین کیفری یک قرارداد محدود کننده برای آزادی محسوب می‌شوند که با استفاده از آنها زندانی می‌تواند مدتی از محکومیت خود را بیرون از زندان سپری کند. وثیقه در لغت به معنی استوار است. واژه وثیقه را در دادگاه‌ها و مراجع قانونی زیاد شنیده‌اید. در واقع وثیقه یک نوع ضمانت نامه برای آزادی موقت زندانی محسوب‌ می‌شود.

در رسیدگی کیفری اگر مقام قضائی تشخیص دهد قرار صادر شده نمی‌تواند تضمین مناسبی برای حضور متهم محسوب شود یا متهم به هر دلیل نمی‌تواند کسی را به ‌عنوان کفیل خود معرفی کند، تنها راه آزادی موقت استفاده از وثیقه است.

قرار وثیقه باعث می‌شود متهم در دسترس قرار گرفته و هر زمان که نیاز به حضور وی در دادگاه بود، سریعاً احضار شود. بیشتر قرارهای تأمین کیفری جنبه مالی هم داشته و از آنها می‌توان به ‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت خسارت استفاده‌ کرد.

در این مقاله از سند گذار ابتدا تعریف مختصری از وثیقه بیان کرده سپس شرایط وثیقه گذاشتن برای آزادی موقت و مراحل آن را توضیح می‌دهیم.

قرار وثیقه
قرار وثیقه

قرار وثیقه چیست؟

برای پاسخ به این سؤال باید به ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه کرد. طبق قانون برای تضمین حقوق فرد زیاد دیده همچنین تضمین این مسئله که متهم در وقت مقرر در جلسه حضور پیدا کند، وثیقه به اجرا گذاشته می‌شود.

شرایط ارائه وثیقه برای مرخصی زندانی

قرار وثیقه یک قرار تأمین کیفری است که به ‌واسطه آن متهم از بازداشت جلوگیری می‌شود. دادستان، قاضی و بازپرس هنگام وقوع جرم قرار وثیقه صادر می‌کند تا فرصتی برای بررسی کامل پرونده به وجود بیاید. قرار وثیقه نسبت به قرارهای دیگر شدیدتر است چون هنگام صدور در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد.

یکی از مطمئن‌ترین قرارهای موجود در قوانین دادرسی کیفری، قرار وثیقه است. زندانی با استفاده از وثیقه می‌تواند به‌ صورت مشروط آزاد شده یا مدتی را مرخصی بگیرد که اصطلاحاً به آن آزادی موقت گفته‌ می‌شود. آزادی موقت به‌گونه‌ای است که متهم در هر مرحله از رسیدگی به جرم باید در مراجع قضائی حضور پیدا کرده و در دسترس باشد.

مهم‌ترین شرایط گذاشتن وثیقه برای زندانی عبارتند از:

وثیقه برای آزادی زندانی می‌تواند شامل وجه نقد، ضمانت نامه‌های بانکی، اموال منقول و غیر منقول باشد. در این میان اموال غیر منقول بیشتر مورد پذیرش دادگاه و مراجع قضائی قرار می‌گیرند.

تعیین میزان مبلغ وثیقه برای آزادی موقت به عهده دادگاه می‌باشد. مبلغ وثیقه بر اساس نوع جرمی که متهم انجام داده، شدت و ضعف جرم همچنین میزان خسارت و شرایط موجود تعیین می‌شود. زندانی باید بتواند معادل مبلغی که دادگاه به‌عنوان قرار وثیقه صادر کرده وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی و… معرفی کند.

در صورتی که متهم در تاریخ مشخص پس از پایان مرخصی در زندان حضور پیدا نکند، مال بلافاصله توسط دادگاه ضبط خواهد شد.

در صورتی که وثیقه‌گذار شخص سومی باشد دادگاه ابتدا به وثیقه‌گذار اعلام می‌کند که در تاریخ مشخص متهم را به دادگاه تسلیم کند در غیر این صورت دادگاه 20 روز صبر کرده سپس وثیقه را ضبط می‌کند.

در بعضی موارد ارزش وثیقه‌ای که به دادگاه ارائه می‌شود، از مبلغ تعیین شده توسط دادگاه بیشتر است. در این شرایط دادگاه بعد از کسر هزینه‌های ضروری مربوط به دستور، مابقی مبلغ را به وثیقه‌گذار مسترد می‌کند.

مراحل وثیقه گذاشتن برای آزادی موقت زندانی
مراحل وثیقه گذاشتن برای آزادی موقت زندانی

مراحل وثیقه گذاشتن برای آزادی موقت زندانی

یکی از موضوعات مهم در زمینه آزادی موقت زندانی، مراحل وثیقه گذاشتن است. بنابراین بهتر است خانواده زندانی درباره مراحل گذاشتن وثیقه آشنا باشند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانند وثیقه مناسب برای آزادی زندانی را به مراجع قضائی ارائه دهند.

فرآیند ارائه وثیقه برای آزادی موقت زندانی معمولاً در 2 مرحله انجام ‌می‌شود:

  • در مرحله اول مقام قضائی به درخواست زندانی برای مرخصی و آزادی موقت او قرار وثیقه صادر کرده و آن را به زندانی ابلاغ می‌کند.
  • در مرحله دوم چنانچه زندانی برای آزادی موقت خود وثیقه دارد باید آن را به دادگاه معرفی کند تا اقدامات لازم صورت بگیرد. در این موارد اگر زندانی خودش وثیقه‌ای ندارد می‌تواند از سند اجاره‌ای استفاده کند.

این نکته را به یاد داشته ‌باشید اگر وثیقه به ‌صورت نقدی باشد، باید در حساب سپرده دادگستری تودیع شود. اگر وثیقه اموال منقول باشد، باید آن را به ‌نحو مناسب توقیف کرد. اگر وثیقه مال غیر منقول است، باید آن را از طریق اداره ثبت ‌اسناد و املاک توقیف کرد.

در زمینه اموال منقول و غیر منقول برای ارزیابی مال مقام قضائی از کارشناس کمک می‌گیرد تا مال را قیمت گذاری کرده و پذیرفته شدن وثیقه فقط در صورتی امکان‌پذیر است که ارزش مال معرفی شده به دادگاه بیشتر از مبلغ وثیقه باشد. زمانی که کارشناس یا اداره ثبت ‌اسناد اعلام کند ملک یا مال معرفی شده ارزش کافی برای ارائه وثیقه ندارد، جای هیچ‌گونه اعتراضی برای زندانی باقی نمی‌ماند.

ارزیابی مال ممکن است چندین روز طول بکشد که در این مدت زندانی باید در حبس بماند. در صورتی که وثیقه مورد پذیرش دادگاه قرار بگیرد، مقام قضائی قرار وثیقه را صادر کرده و زندانی بعد چند روز آزاد می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم شرایط لازم برای گذاشتن وثیقه برای آزادی موقت زندانی را به شما توضیح دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت اصلی سندگذار یا شبکه‌های اجتماعی اطلاعات بیشتری در زمینه مشخصات وثیقه برای آزادی موقت زندانی به‌ دست بیاورید. کارشناسان ما در مؤسسه حقوقی سند گذار آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما در زمینه مراحل و شرایط ارائه وثیقه به دادگاه و مراجع قانونی هستند. کافیست با آنها در ارتباط باشید.

شاید برایتان مفید باشد : اجاره سند

پیام بگذارید