آشنایی با شرایط  درخواست مرخصی زندانیان

درخواست مرخصی زندانیان

  • مدت زمان مرخصی زندانیان چقدر محاسبه میشه؟
  • شرایط لازم برای دریافت مرخصی از زندان کدام است؟
  • عدم حضور زندانی بعد اتمام مدت مرخصی چه عواقبی به‌ همراه داره؟
  • چه محکومان شامل مرخصی از زندان نمی‌شوند؟
  • تمدید مرخصی زندانیان چه شرایطی داره؟

مقدمه

برای درخواست مرخصی از زندان، زندانی باید شرایط زیر را فراهم کند:

  • طبق ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری در سرپرستی طرفین قرارداد زندانی برای مرخصی از زندان باید تأمین مناسب به‌عنوان ضمانت به دادگاه بسپرد.
  • برای زندانیان محکوم به حسب درجه هفت و هشت کمتر از 4 ماه در نظر گرفته شده ‌است.
  • قاضی اجرای احکام یا قاضی ناظر زندان بنا به تشخیص قانونی خود زندانیان را به مرخصی اعزام می‌کنند. در این موارد قاضی برای اعطای مرخصی ممکن است از وثیقه یا کفیل استفاده کند.

براساس ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری همچنین تبصره یک ماده 13 دستورالعمل کاهش زندانیان، مرخصی به زندانیان قابل‌اعطا می‌باشد. طبق این قوانین و مقررات دادستان‌ها و قضات حوزه‌های قضائی با رعایت معیارهای مقرر در آیین نامه‌های اجرایی سازمان می‌توانند در صورت لزوم به زندانی مرخصی دهند.

درخواست مرخصی زندانیان
درخواست مرخصی زندانیان

چه زمانی می توان برای دریافت مرخصی اقدام کرد؟

طبق تبصره 4 ماده 420 قانون آیین دادرسی کیفری زمان لازم برای دریافت مرخصی بعد تحمل یک سوم از مدت مجازات، هر 4 ماه یکبار به مدت حداکثر 5 روز می‌باشد. این در صورتی است که زندانی شرایط تعلیق نداشته باشد.

در صورتی که زندانی شرایط تعلیق اجرای مجازات داشته ‌باشد، در ماه 3 روز اجازه دریافت مرخصی دارد.

طبق ماده 520 قانون آیین دادرسی در صورت فوت یکی از اقوام نزدیک زندانی یا بیماری حاد به تشخیص دادستان برای زندانی حداکثر 5 روز مرخصی مجاز در نظر گرفته‌ می‌شود. تعیین مدت زمان مرخصی به عهده دادستان می‌باشد. در مورد زندانیان مالی مرخصی به ‌دست دادستان است و معمولاً در این شرایط هفته‌ای یکبار برای زندانی مرخصی در نظر گرفته ‌می‌شود.

چه زمانی وثیقه زندانی بعد درخواست مرخصی ضبط می شود؟

طبق قانون اگر مجرم بعد اتمام مدت مرخصی برای گذراندن باقیمانده محکومیت خود به زندان مراجعه نکرد، در مرحله اول قاضی از وثیقه‌گذار تقاضا می‌کند که متهم را به دادگاه تحویل دهد در صورت عدم مراجعه متهم به زندان دادگاه اجازه دارد وثیقه را تا زمان مراجعت مجدد زندانی ضبط کند.

اگر ارزش وثیقه بیش از جرم و خسارتی باشد که متهم مرتکب شده، دادگاه وثیقه را ضبط و ما به تفاوت مبلغ را به‌حساب وثیقه‌گذار مسترد می‌کند.

زندانی برای دریافت مرخصی باید چه شرایطی داشته باشد؟

زندانیانی که به قصاص و اعدام محکوم ‌شده‌اند، نمی‌توانند مرخصی دریافت کنند. محکومان که دارای 3 فقره سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، تولید، فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، جاسوسی، هرگونه اقدام علیه امنیت کشور همچنین افرادی که اقدام به راه اندازی مراکز فساد و فحشا کرده و در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد می‌کنند، تا پایان مدت محکومیت خود اجازه دریافت مرخصی نخواهند داشت.

در چه شرایطی مرخصی زندانی تمدید نمی‌شود؟

طبق تبصره 3 ماده 520 قانون مجازات اسلامی اگر زندانی در مدت مرخصی خود در جهت جلب رضایت شاکی اقدامی انجام دهد، علاوه بر مرخصی اصلی، اجازه دریافت حداکثر 7 روز مرخصی اضافه می‌باشد. در صورتی که زندانی بتواند بخشی از خسارت شاکی را جبران کرده یا رضایت او را به ‌دست بیاورد، مرخصی او به ‌مدت 7 روز تمدید می‌شود.

چه معیارهایی احتمال موافقت با مرخصی زندانی را بیشتر می کند؟

اولین و مهم ترین معیاری که باعث می شود دادگاه با درخواست زندانی زودتر موافقت کند، شرکت در مراسم مذهبی و فرهنگی توسط زندانی است. همکاری در برقراری نظم و انظباط، شرکت در برنامه های مربوط به حفظ قرآن و نهج البلاغه، دریافت مقام در مسابقه کتابخوانی، اشتغال به کار در مدت حبس و… هر کدام تاثیر زیادی در دریافت سریع تر مرخصی توسط زندانی دارند.

مجازات غیبت زندانی بعد دوره مرخصی
مجازات غیبت زندانی بعد دوره مرخصی

مجازات غیبت زندانی بعد دوره مرخصی

در مواردی مشاهده شده زندانی بعد مدت مرخصی خود برای گذراندن ادامه حبس خود به زندان مراجعه نمی کند در این شرایط برای بار اول به مدت شش ماه، بار دوم یکسال و برای بار سوم تا پایان مدت حبس از مرخصی محروم می شود.

اگر زندانی بعد مرخصی به زندان مراجعه نکرده و توسط مامورین دستگیر و به زندان تحویل داده شود، تا پایان محکومیت خود از مرخصی محروم خواهد بود. البته اگر غیبت زندانی از قبل با دادستان و حوزه قضایی هماهنگ شده باشد، این ماده در خصوص زندانی صدق نمی کند.

نتیجه گیری

در این مقاله از سندگذار سعی کردیم شرایط دریافت مرخصی و قوانین مربوط به آن را به شما توضیح دهیم. بسیاری از زندانیان و خانواده‌های آنها به‌ دلیل عدم آگاهی از قوانین و شرایط دریافت مرخصی نمی‌توانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند. در این زمینه مؤسسات حقوقی زیادی وجود دارند که در زمینه دریافت مرخصی مشاوره ارائه می‌دهند.

سند گذار یکی از مؤسسات حقوقی با چندین سال سابقه در زمینه ارائه سند اجاره‌ای و مشاوره در زمینه دریافت مرخصی زندانی می‌باشد. تیم وکلای سندگذار علاوه بر شهر تهران خدمات مشاوره حقوقی خود را در تمام استان های کشور به صورت آنلاین ارائه می دهند. برای دریافت هرگونه خدمات این مؤسسه کافیست با کارشناسان در ارتباط باشید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد. در مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

>> شاید برای شما مفید باشد :  اجاره سند

 

پیام بگذارید