آشنایی با شرایط درخواست مرخصی زندانیان - آیین نامه‌های اجرایی

آشنایی با شرایط  درخواست مرخصی زندانیان

آشنایی با حقوق زندانی از اهمیت زیادی برخوردار است. درست است که زندانی از نظر قانونی جرم مرکتب شده و مستحق مجازات است با این حال در قانون ایران حقوقی برای زندانیان تعریف شده که ممکن است خود فرد به ‌دلیل عدم دسترسی به منابع معتبر از این قوانین خبر نداشته‌ باشد. به همین دلیل در این مقاله از سندگذار تصمیم گرفتیم حقوق قانونی زندانیان در ایران را به شما توضیح دهیم.

متأسفانه در مواردی مشاهده شده قوانین مربوط به حقوق زندانیان به ‌درستی اجرا نمی‌شوند. در این شرایط خانواده زندانی باید درباره حقوق زندانی در کشور ما ایران تحقیقات لازم انجام دهند. مهم‌ترین مسئله‌ای که در قوانین مربوط به زندانی مورد توجه قرار می‌گیرد، توجه به زندانی بودن آن‌هاست. در رفتار با زندانی به هیچ‌ عنوان نباید هویت انسانی او زیر سؤال برود. رعایت حقوق زندانیان باعث می‌شود این افراد بعد اتمام دوره محکومیت به سلامت به آغوش خانواده خود بازگردند.

> شاید برای شما مفید باشد :  اجاره سند

 حقوق زندانی در ایران
حقوق زندانی در ایران

 حقوق زندانی در ایران

آیین نامه‌های اجرایی سازمان زندان‌های کشور در زمینه حقوق این افراد در ایران به ‌طور مفصل صحبت کرده است. با کمی بررسی می‌توان شباهت‌های زیادی بین قوانین و حقوق زندانیان در ایران با قوانین بین المللی پیدا کرد.

مهم‌ترین قوانین و حقوق زندانیان در ایران عبارتند از:

  • زمانی که قانون جرم زندانی را تعیین کند، برائت او به ‌طور کامل از بین می‌رود.
  • قوانین ایران در زمینه شیوه رفتار با زندانی هم نکاتی را مطرح می‌کند.
  • این نکته را به یاد داشته ‌باشید علت دستگیری افراد باید به آنها اعلام شود.
  • پرونده زندانی باید ابتدا به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده شود. در این زمینه به هیچ‌عنوان نباید خودسرانه و با خشونت رفتار کرد.
  • یکی از مهمترین حقوق زندانی در ایران برگزیدن یک وکیل جهت انجام امور حقوقی است. در این زمینه مؤسسات حقوقی مختلفی فعالیت می‌کنند که مؤسسه حقوقی سند گذار یکی از این مؤسسات است. برای آشنایی بیشتر با خدمات حقوقی این مؤسسه کافیست با کارشناسان در ارتباط باشید.
  • دولت قوانینی در زمینه منع شکنجه و مجبور کردن زندانی به اقرار هم تعیین کرده است.

حقوق افراد زندانی با توجه به قانون مجازات اسلامی

درباره حقوق افراد زندانی در قانون مجازات اسلامی به ‌صورت کاملاً تخصصی صحبت شده‌ است. دولت در کتاب قوانین مجازات‌های اسلامی برای هر فعلی که خلاف قانون انجام شود، مجازاتی اختصاص داده است. مسائلی مانند سن یا شرایط عقلانی زندانی در حقوق قانونی این افراد تأثیرگذار هستند.

آیین نامه‌های اجرایی درباره حقوق زندانیان در ایران

جالب است بدانید در آیین نامه‌های اجرایی سازمان زندان‌ها مواردی مانند ورود به زندان همچنین اقامت زندانی هم به ‌طور کامل اشاره شده ‌است. در کنار این قوانین برای دوران بعد زندان و بازگشت زندانی به جامعه هم قوانینی در نظر گرفته شده‌ است. مهم‌ترین اصلی که در تمام قوانین و حقوق زندانیان به آن اشاره شده‌ است، احترام به حقوق انسانی است. مجازاتی که برای زندانی در نظر گرفته ‌می‌شود باید عادلانه در نظر گرفته شده و تمام سازمان‌ها باید حقوق زندانیان را مهم تلقی کرده و به این حقوق احترام بگذارند.

  • زندانیان باید از یکدیگر جدا باشند. برای مثال یک زندانی سیاسی نباید در بند مجرمان دیگر قرار بگیرد.
  • با افراد سالمند و دارای اختلالات جنسی باید با توجه به شرایطی که دارند، برخورد شود.
  • یکی از حقوق مهم زندانیان در ایران، توجه به سلامت جسمی و روانی همچنین رعایت بهداشت است.

از دیگر حقوق زندانیان می‌توان به دسترسی به غذا، آب سالم، تأمین نظافت شخصی، دسترسی به داروهای ضروری و… اشاره کرد.

امکان ملاقات با افراد نزدیک باید برای زندانی فراهم شود.

زندانی باید در مدت حبس خود برای تأمین نیازهای ضروری درآمد داشته‌ باشد از این رو سازمان زندانیان باید امکان اشتغال و کار کردن زندانیان در مدت حبس را فراهم کند.

بهتر است برای تغییر حال روحی زندانیان، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

آگاهی از حقوق زندانیان با کمک وکیل متخصص
آگاهی از حقوق زندانیان با کمک وکیل متخصص

آگاهی از حقوق زندانیان با کمک وکیل متخصص

زندانیان برای اطلاع از حقوق خود باید از وکلای باتجربه در این زمینه کمک بگیرند. سند گذار یکی از مؤسسات حقوقی قدیمی در زمینه احقاق حقوق زندانیان در ایران است. خانواده‌های زندانیان برای کسب اطلاعات در زمینه اتهام و مجازات زندانی باید با افراد حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنند.

تمام افراد می‌توانند مشکلات خود را به ‌صورت حضوری یا تلفنی با کارشناسان ما در میان بگذارند. امکان ثبت درخواست به‌ صورت آنلاین هم فراهم است.

شاید برایتان مفید باشد : وکیل کیفری

در ایران زندانیان حقوقی دارند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته ‌باشیم. در این مقاله ابتدا مهم‌ترین قوانین و حقوق زندانیان در ایران را معرفی کرده در ادامه نکاتی درباره قوانین اجرایی ذکر کردیم. شما می‌توانید نظرات خود را از طریق همین صفحه با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. به نظر شما یک زندانی چه حقوق دیگری می‌تواند داشته‌ باشد؟

پیام بگذارید